Maaslandse jongeren naar Carpenisu

Informatie

De Roemeniëreis

Na 100 dagen van aktie en voorbereiding was het dan zover. Op 2 juli 2010 vertrokken 17 jongeren met 2 leiding naar een bewolkt Roemenië. Een 2e hands touringcar, die voorheen in Duitsland had gereden, stond dit weekend voor ons klaar. Omdat er regen was voorspeld, besloten we in het motel te blijven overnachten, waar we 's avonds hadden gegeten. Weinig klanten, dus ruimte genoeg.

Zaterdag bezochten we de bouwmarkt Hornbach, waar de meeste inkopen voor de komende week werden gedaan: hamers, schoppen, verf, sleutels, kwasten, tangen, etc.

Om 13.15 uur zouden de overige 5 jongeren + 2 leiding arriveren op het vliegveld. Keurig op tijd stonden wij klaar om hen te begroeten.

Met de complete groep ging de reis verder naar de bergen, de Karpaten, om daar de rest van het weekend door te brengen. Ons doel was de mooie stad Brasov, waar voor 1 nacht een hotel was besproken.

Op zondagmorgen bezochten we met de hele groep een Duitstalige katholieke kerkdienst in de beroemde zwarte basiliek. Maar wat in de toeristische folders als geweldig werd aangeprezen, bleek toch eenvoudig te zijn.

Dat gold ook voor het kasteel van Dracula. Behalve zijn naam was er van het verhaal niet veel te vinden. Wel spectaculair was de terugreis in de bus door de bergen met hevige regenbuien.

In het donker kwamen we zondagavond aan op de instelling in Carpenisu. Daar was voor ons een zaaltje in gereedheid gebracht, want de directrice wilde niet dat we de tenten gingen opzetten. We sliepen in een volle zaal, maar wel droog.

Maandagochtend zag ik nog net een gehandicapte met mijn slippers weglopen. Maar het spektakel kon beginnen. De container die op ons bouwterrein naast de instelling stond, ging open en het was een mooie dag. Met man en macht werden de goederen gesorteerd naast de container. De zakken vol met kleding en speelgoed werden naar de instelling gebracht, waar zowel bewoners als personeel gretig op af kwamen. Bouwmaterialen bleven op het terrein. En in een paar uur was de container leeg!

Het weer was aangenaam geworden, en wij konden de tenten opzetten in de boomgaard, zodat ons onderkomen voor de gehele week was geregeld.

Nikos van Viersen nam de leiding bij het opbouwen van de foliekas. Sharon Labots en Gea Vermeer hadden een ontwerp gemaakt voor de containerbeschildering. De schilderploeg was druk in de weer met het verven van de palen van het hekwerk. Sterke jongens onder leiding van Henk Nooteboom sloegen 100 palen om de 2 meter keurig op rij in de klei. Vervolgens kon Jeroen van Uffelen de bovenliggers erop lassen. Een naambord op de container, tafels verven, stroomdraad aanleggen, vele klussen werden gedaan.

Het gaaswerk viel tegen, maar de bewakers en medewerkers van de instelling konden zich niet meer inhouden, en namen dit lastige klusje precies op tijd van ons over. Een ruig terrein werd in een paar dagen een mooi bouwkavel.

De vrijdag was bijzonder. Verslaggevers van krant, radio en lokale tv. maakten een uitgebreid verslag, met de burgemeester in ons midden. En niet geheel toevallig werd de waterput geboord, waar we al maanden op wachtte.

De vrijdagavond was gezellig in het motel waar we begonnen, met elkaar, en Roemenen die zich voor het project hadden ingezet.

Maar voordat we in het vliegtuig naar huis gingen, konden we nog even naar binnen, in het immense paleis van Ceausescu, om te zien waartoe een dictator tot staat is.